Вожња бицикла

Свако од нас ко је имао привилегију да у детињству вози бицикл и данас се са великим узбуђењем може присетити многих лепих догађаја и дружења и испричати интересанту догодовштину.

Уз то што нам вожња бицикла обогаћује живот и свакодневицу, несумњиво је и да позитивно утиче на здравље.

Важност вожње бицикла огледа се у чињеници да је здравље нације у директној вези са развојем бициклистичке културе. А под тим подразумевамо “Закон о заштити бициклиста у сабраћају”, развој бициклистичке мреже путева и инфраструктуре, популаризацију бицикла као градског превозног средства, организацију манифестација и такмичења.

Стручњаци се слажу да је вожња бицикла вишеструко корисна и здрава: помаже напредак крупне моторике код детета, развој пажње, равнотеже, концентрације, чак и повећава капацитет плућа. Бицикл се због свих позитивних моторичких, здравствених и еколошких ефеката сматра најбољим превозним средством. Такође, психолози наглашавају да када дете научи да вози ово превозно средсто, његово самопоуздање и осећај личне вредности расту, јер је поносно на новостечену вештину. Зато је у сваком смислу благодат ако ваше дете има прилику да чешће вози бицикл. Вожња ових двоточкаша од најранијег узраста пре свега је значајна са аспекта развоја пажње, концентрације, а затим и равнотеже, координације, јачања мишића ногу, трбуха, а са даљим развојем те вештине јачају руке и рамени појас. Такорећи, захваљујући редовној вожњи бицикла малишанима јачају и оснажују на неки начин све мишиће, а позитивно утичемо и на развој неких способности и вештина.

Вожња бицикла једна је од оних вештина које обично научимо у детињству и никада их не заборавимо. Она представља физичку активност којом људи могу да се баве до дубоке старости, и пружа им бројне психолошке и физичке предности. Несумњиво да и најмлађима доноси благодети. Међутим вожња бицикла може имати своје мане уколико бицикла није по мери детета или уколико не подесимо бицикл у складу са антропометријским карактеристикама детета. Уколико бицикла није по мери детета, уколико нисмо ускладили односе седишта, гувернале, педала дете ће заузимати неправилан положај тела на бицикли, а то ће утицати на усвајање лоших навика држања тела и лоших образаца покрета и кретања. Веома је важно да дете има адекватну величину бицикле, да су му на прави начин подешене волан, седиште и педале како би дете могло да заузме правилан положај тела на бицикли, а затим и инсистирати на заузимању правилног положаја током вожења.

Следећи веома важан моменат је на који начин дете потискује и окреће педале. Потребно је притисак на педале вршити предњим делом стопала, а да при том пета буде или у истом нивоу или чак и ниже у односу на висину педале. Колена треба да буду вертикално изнад педала, међутим деца најчешће колена потискују ка унутра и на тај начин Не правилно ангажују мускулатуру ногу. То је најчешће везано за предшколски узраст код којих данас најчешће срећемо тзв. “X“ држање ногу, спуштене сводове стопла (инсуфицијентна стопала) што доводи до погоршања поменутих постуралних поремећаја. Али исто тако уколико дете на прави начин заузима положај на бицикли и на прави начин окреће педале можемо очекивати позитиван утицај на постурални развој (развој правилног држања тела и правилних пасивних положаја).

Веома је битно одабрати добар бицикл, примерен физичкој грађи детета. Најбоље је да бицикл купујете заједно са дететом и уз савет стручног лица (уколико то може бити продавац то би било најбоље). Бицикл треба да буде довољно низак како би дете седело нормално док га вози те да се само може попети на њега и само сићи. Гуме треба да су добро напумпане како не би трпела дечја кичма. Седиште нека буде равно и стабилно, а ручке такве да дете може лако да их дохвати и држи, а да му не клизе из руку. Иако делује једноставно, вожња бицикла је озбиљна вештина. Зато немојте дете терати да пре времена самостално вози. Заправо, учење вожње бицикла је процес и најбоље је да се одвија у више фаза како би било мање стресно и за родитеље, и за дете. Пре учења вожње бицикле дете треба да развија многе своје мишиће и физичке способности.

Гуралице, бицикле без педала, трицикли, бицикле са помоћним точкићима, тротинети, позитивно доприносе том процесу, јер развијају осећај за вожњу и управљање. Тако деца стичу сигурност и самопоуздање, али ипак, ако их предуго користе, могу негативно утицати на савладавање вожења бицикла. Но, кад дете једном научи да самостално вози бицикл, онда ништа више није проблем, може да настави да користи и друга своја превозна средства. А када ће дете с бицикла с помоћним точкићима прећи на вожњу без помагала, зависи од самог детета и претходних вештина које је стекло.

Данас постоји мноштво разних возила за децу. Нека су веома корисна са аспекта учења вожње бицикла, а нека могу да буду и штетна, на пример трицикл ако се предуго вози. Јер, ако дете сувише дуго вози трицикл, стећи ће лажни осећај сигурности и неће подстицати осећај за равнотежу нити покушавати да балансира. Дакле, има смисла да дете вози трицикл у почетној фази, док не научи да окреће педале и управља гуверналом. Након тога трицикл је апсолутно не пожељан и потребно је прећи на вожење бицикле без помоћних точкића или возити нешто друго.

У зависности од висине, деца гуралицу или трицикл могу да возе већ од друге године, а од треће понеко може да вози и бицикл с помоћним точкићима. Мада, чешће се то догађа око четврте године, а има случајева да малишани већ у том узрасту чак науче да самостално возе бицикл. То је заиста индивидуално и зависи од много фактора. У сваком случају не треба журити, већ погодити моменат када је дете спремно да научи да вози бицикл на два точка и при том да што лакше савлада.

Кацига је обавезна. Сигурност је важан аспект вожње бицикла. А како има доста разних модела, најбоље је пре куповине консултовати се са стручњаком. Кацига штити главу али је потребно да буде и добро подешена и са максимално затегунутим каишевима. Уз то, добро је имати и штитнике за руке и колена. Али је сигурни смо најбитније научити дете да буде увек пажљиво и свесно својих способности, како би полако стицало искуство и разивјало вештине у вожњи. Све време док дете учи да вози бицикл на два точка пожељно је да га родитељ надзире и по потреби му помогне. Такође, улога родитеља је и да коригује вожњу и учи дете о опасностима које могу да проистекну због непажљиве вожње.

Сви би другари требали да науче да возе бицикл. Тако ће они, пошто ми нисмо успели, моћи да се боре за бољи квалитет живота у градовима у којима ће бицикла имати предност у саобраћају у односу на моторна возила и у којима ће бициклисти уживати максималну заштиту и привилегију у свим моментима и облицима.

Данас постоје многи градови широм света који се могу похвалити бициклистичком инфраструктуром, законима и привилегијама бициклиста, бициклистичким стазама и сигурним паркиралиштима за бицикле. Ти градови се сматрају и представљају градове са највећим квалитетом живота својих грађана. Учинимо заједно све што је потребо како би бицикла у нашем граду заузела место које јој без икакве сумље припада.

У оквиру наших кампова, ваше дете ће сигурно научити да вози бицикл.



Call Now Button